Met de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen – met ingang van 1 januari 2024 – komt een nieuwe manier van opleveren in beeld. Een oplevering waarbij zaken rond ontwerp, uitvoering, gebruik en onderhoud worden vastgelegd. Het overdrachtsdossier (hierna het consumentendossier) is vastgelegd in artikel 7:757a van het Burgerlijk Wetboek, zie eind van dit artikel..

Het gaar hier om zogenoemd “regelend” recht, dat wil zeggen dat partijen ervan kunnen afwijken. Dus als aannemer kun je met je klant afspreken, dat je zo’n dossier overhandigt bij de oplevering. Je kunt ook afspreken dat niet te doen.

Maar! Heb je in de aannemingsovereenkomst niets over de oplevering geregeld, dan ben je verplicht de in de wet genoemde documenten aan de opdrachtgever te overhandigen (digitaal of in print).

Om de praktijk te hulp te schieten heeft de Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) in oktober 2021 hiervoor een Nederlandse praktijkrichtlijn gepubliceerd, de NPR 8092.

NPR 8092 (2021): Checklist

De NPR 8092 is bedoeld als een checklist. Het omvat alle aspecten van het (ver)bouwen van een woning. Onderdelen die niet relevant zijn voor een werk kun je weglaten. De norm bevat hiervan ook een uitgewerkt voorbeeld van een kleine verbouwing (dakkapel).

Het doel van de NPR 8092 is drieledig:

  1. informatie bieden die laat zien dat de opdrachtgever krijgt wat hij heeft afgesproken
  2. aanwijzingen bieden voor gebruik en onderhoud, en
  3. informatie bieden die relevant is bij latere verbouw.

Als de consument zo’n dossier krijgt, moet hij dat bewaren en laten zien aan vakmensen die later aan de slag gaan. Die kunnen dan wijzigingen aan het dossier toevoegen. Als de consument zijn woning verkoopt gaat het consumentendossier over naar de nieuwe eigenaar. Overigens is het uitgangspunt, dat het dossier digitaal wordt opgebouwd.

Opleveringsrapport

De VLOK meent dat er genoeg praktische redenen zijn om wel met een consumentendossier aan de slag te gaan. In het kort zijn dat:

  • Het is zo logisch als wat, dat een consument een specificatie krijgt van wat hij aanschaft. En dat hij aanwijzingen krijgt voor gebruik en onderhoud (van auto’s wasmachines, computers e.d. zijn we niet anders gewend).
  • Je hebt een mooie afsluiting van je klus, de klant krijgt na afloop van het werk niet alleen een factuur, maar ook een bewijs van een mooi resultaat waarin hij – samen met jou – heeft geïnvesteerd bij de (ver)bouw of het onderhoud van zijn woning.
  • Volgens de huidige regels moet je als het erop aankomt al kunnen bewijzen dat je hebt gedaan wat je beloofd hebt, maar met de Wet Kwaliteitsborging moet dat nog explicieter. En ligt de bewijslast bij jou als aannemer.
  • Als je later werk krijgt van een klant die over zo’n dossier beschikt, kun je beter overzien waaraan je begint.

Om de NPR 8092 voor VLOK-leden toegankelijk te maken, willen we komend jaar graag met de hulp van enkele leden, die ook bouwkundige werkzaamheden verrichten, (de nieuwe Vakgroep Kleinbouw) aan de slag om de praktijkrichtlijn door te nemen. Doel is kijken hoe je eenvoudig een opleveringsrapport voor een verbouwing kunt inrichten. En te kijken welke aspecten van belang zijn om in specifieke algemene voorwaarden voor de Vakgroep Kleinbouw op te nemen.

VLOK Uitvoeringsvoorwaarden

Maar! Omdat de praktijk van het uitbrengen van goede en volledige offertes weerbarstig is, heeft de VLOK het voornemen om in de VLOK Uitvoeringsvoorschriften een van de wet afwijkende bepaling op te nemen, namelijk een toevoeging aan artikel 3 – Sluiten van de overeenkomst:

“  7. In afwijking van artikel 7:757a van het Burgerlijk Wetboek vermeldt de ondernemer op verzoek van de opdrachtgever in zijn offerte welke documenten hij bij de oplevering van het werk aan de opdrachtgever zal verstrekken (consumentendossier).

  1. De ondernemer kan voor de verstrekking van het dossier een vergoeding vragen.”

Zekerheid voor alles

Om te voorkomen, dat je later te horen krijgt, dat je je niet aan de wet hebt gehouden is het goed in ieder geval altijd iets in je offerte/overeenkomst op te nemen.

Bijvoorbeeld:

In afwijking van artikel 7:757a van het Burgerlijk Wetboek zal de ondernemer bij de oplevering van het werk de volgende documenten digitaal of in druk overleggen:

  • Geen
  • De volgende: ________________________________________________

Klantvriendelijk en nuttig

Het verstrekken van documenten over je klus is niet alleen klantvriendelijk, maar ook nuttig. Met name als het gaat om informatie over bijvoorbeeld kleurnummers van gebruikte verven, gebruiksaanwijzingen en onderhoudsvoorschriften. Daarmee voorkom je dat de klant later bij een probleem stelt, dat je hem nooit verteld hebt hoe iets te gebruiken of te onderhouden. En dan kan er alsnog een rekening op je bord vallen.

Wettekst

Art. 7:757a: “In geval van aanneming van een bouwwerk legt de aannemer bij de kennisgeving dat het werk klaar is om te worden opgeleverd, bedoeld in art. 758 lid 1, een dossier aan de opdrachtgever over met betrekking tot het tot stand gebrachte bouwwerk. Het dossier bevat gegevens en bescheiden die volledig inzicht geven in de nakoming van de overeenkomst door de aannemer en de te dien aanzien uitgevoerde werkzaamheden en bevat in ieder geval: a. tekeningen en berekeningen betreffende het tot stand gebrachte bouwwerk en de bijbehorende installaties, en een beschrijving van de toegepaste materialen en installaties, alsmede de gebruiksfuncties van het bouwwerk; b. gegevens en bescheiden die nodig zijn voor gebruik en onderhoud van het bouwwerk.”

 

 

Delen: