VLOK Kwaliteitsprogramma Vakmanschap en Zekerheid
Het VLOK-Kwaliteitsprogramma Vakmanschap en Zekerheid is in 2011 ontwikkeld om de VLOK-leden te helpen bij het op peil houden en verbeteren van hun vakkennis en ambachtelijke vaardigheden.
Met de komst van de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen per 1 januari 2024 krijgt het VLOK-Kwaliteitsprogramma Vakmanschap en Zekerheid een extra dimensie.
Het VLOK-Kwaliteitsprogramma Vakmanschap en Zekerheid geeft de VLOK-leden de volgende instrumenten om zich te onderscheiden:
- klantvriendelijke tweezijdige algemene voorwaarden, dat wil zeggen door de VLOK opgesteld en:
- voor de consument: goedgekeurd door de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis
- voor de zakelijke opdrachtgever: goedgekeurd door de Belastingdienst als modelovereenkomst voor de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie (DBA)
- Op dit moment zijn twee set goedgekeurd:
- NB. Op dit moment loopt de goedkeuringsprocedure nog. De wijzigingen ten opzichte van de 2021-versie zijn klein, zodat de goedkeuring elk moment kan worden verwacht.
- de VLOK Akademie om je kennis en vaardigheden aan te scherpen, zoals op het gebied van vaktechniek als op het gebied van ondernemerschap met extra voordelen zoals:
- kortingen op cursusgelden
- extra garanties
- speciale certificatie Vakmanschap en Zekerheid
- de VLOK verzekeringen toegesneden op onze specifieke kleinschalige bedrijvigheden voor onder meer:
- bedrijfsaansprakelijkheid
- incasso en bedrijfsrechtsbijstand consumentengeschillen
- ongevallen en invaliditeitsverzekering
- goederentransportverzekering
- CAR-verzekering
- een eigen bemiddelingsdienst om partijen te helpen als het even niet gaat zoals bedoeld
- de onafhankelijke Geschillencommissie te Den Haag als partijen er met bemiddeling niet uitkomen en het geschil op snelle en effiƫnte wijze beoordeeld moet worden
- de VLOK-Nakomingsgarantie waarbij beide partijen erop kunnen rekenen dat het uitspraak van de Geschillencommissie wordt nagekomen