Verzeker jezelf van gegarandeerde kwaliteit
Als klant van een (klussen-)bedrijf hebt u recht op garantie; garantie op kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden en garantie op onderdelen die door het klussenbedrijf zijn geregeld. Als u als consument een klus laat uitvoeren door een klussenbedrijf dat lid is van het VLOK, bent u er als consument van verzekerd dat het klussenbedrijf deze garantie ook daadwerkelijk nakomt. Hoe? Doordat het VLOK instaat voor de kwaliteit van haar leden. En bent u het hier als consument niet mee eens? Dan kunt u een beroep doen op de Geschillencommissie. De VLOK garandeert dat haar leden de uitspraken van de Geschillencommissie nakomen.
Wat is de garantie?
Als klant van een (klussen-)bedrijf hebt u recht op garantie. Dat is in de wet op het consumentenrecht zeer uitgebreid geregeld. De klant kan een klussenbedrijf niet alleen aanspreken op de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden, de klant kan het klussenbedrijf ook aanspreken op gebreken aan onderdelen die door het klussenbedrijf zijn geleverd. Denk bijvoorbeeld aan defecte sloten of kranen. Vanzelfsprekend kan het klussenbedrijf zijn leverancier weer aanspreken op eventuele gebreken.
Nakomen van garantie
De VLOK-nakomingsgarantie is een extra-garantie voor consumenten, die gebruik maken van de diensten van een VLOK-klussenbedrijf. Deze nakomingsgarantie is verwoord in artikel 15 van de VLOK-Uitvoeringsvoorwaarden 2024.
Op grond van artikel 13 van de VLOK-Uitvoeringsvoorwaarden 2024 geldt een basisgarantietermijn van één jaar:
“Het klussenbedrijf garandeert dat eventuele na de oplevering aan de dag getreden gebreken gedurende een termijn van een jaar vanaf de oplevering kosteloos zullen worden verholpen, tenzij hij aantoont dat het gebrek geen gevolg is van het werk.”
Indien uit de wet een langere garantietermijn voortvloeit, is die langere termijn van kracht.
Er kan een situatie ontstaan die ervoor zorgt dat u een beroep doet op de nakomingsgarantie van de VLOK. Maar daar gaat wel een en ander aan vooraf, waaronder contact met de Geschillencommissie Klussenbedrijven.
Hoe hard is garantie?
Is de garantie van het klussenbedrijf spijkerhard? Dat is een logische vraag van een klant die zekerheid zoekt. Het antwoord is: ja en nee. Ja, de klant heeft recht op garantie en het klussenbedrijf moet de garantie waarmaken. Nee, de klant heeft geen garantie meer wanneer het klussenbedrijf failliet is. In dat geval houdt het (meestal) op. Dat is een risico, dat moeilijk te verzekeren is.