Vakmensen mijden “zero emissiezones”
De VLOK heeft de leden gevraagd naar de mogelijke gevolgen van door gemeenten per 1 januari 2025 in te stellen zero-emissiezones. De VLOK organiseert landelijk zelfstandige kleinschalig werkende vakmensen, variërend van allround klussen- en kleinbouwbedrijven tot gespecialiseerde vakmensen op het gebied van parketleggen, interieurbouw en woningisolatie.
Voor hun werk moeten de vakmensen allerhande materialen en gereedschappen bij zich hebben. Hun bestelbus is in feite een rijdende werkplaats. Als de bestelbus voor een klus niet toereikend is, moeten ze gebruik maken van een aanhanger.
Knelpunten
Het eerste probleem is, dat er anno 2025 geen elektrische bussen zijn, die berekend zijn op de uit te voeren werkzaamheden. De eerste modellen worden in 2027 verwacht.
Het tweede probleem is, dat de aanschafprijzen van de elektrische bussen zeer hoog zijn. De afschaffing van het grijze kenteken helpt daarbij niet. Evenmin als de onzekerheid over de verwachte verhoging van de wegenbelasting.
Reactie vakmensen
Ruim 80% van de respondenten gaf aan geen klanten in de regiozones meer te gaan helpen. Anderen willen dat nog wel blijven doen, maar zullen de meerkosten in hun tarieven doorberekenen. Zij verwachten hun tarieven fors te moeten verhogen.
Er is weinig vertrouwen, dat de overheid in staat is om maatwerk te leveren voor oplossingen. Verwijzingen naar ontheffingsmogelijkheden lijken alleen soulaas te gaan bieden als de ondernemer kan aantonen, dat hij anders failliet gaat.
Oproep
De VLOK roept gemeenten dringend op zich meer te verdiepen in de praktische haalbaarheid voor de zelfstandige vakmensen.
Wil je als mkb-ondernemer meer weten over de zero-emissiezones:
Kijk eens bij Op weg naar zes of naar Doe het zero.
De reacties op de belangrijkste vragen in beeld samengevat:
Naast deze cijfers enkele reacties in duidelijke woorden:
- de bouwjaren van de in gebruik zijnde bussen varieert van 1997 tot 2023
- ik gebruik een bakfiets
- ik sla de milieuzones over. Ik zit in de isolatiebranche, dus moeten ze het maar zonder mij doen.
- Ga mijn regio inperken
- Eerste bestelbus die minimaal 3 ton kan trekken pas vanaf modeljaar 2027 beschikbaar voor een geschatte prijs van 100.000 euro, excl. BTW!
- Kleine bus kan geen aanhanger trekken
- Ik wil geen vrachtwagen rijden (bus wordt namelijk vrachtwagen)
- Elektrische bus kan niet doen waarvoor ik hem nodig heb
- De klant wordt de dupe
- Bereik elektrische bussen is niet afdoende
- Genoeg werk buiten de zones
- Dagelijkse boetes doorberekenen aan klant
- Hoe gaat het met het afvoeren van (sloop)afval?