Tip van Wim 19: Opleveren. “Bel me als er wat is…”
“Nou, de klus is klaar, mocht er iets zijn, bel dan even… tot ziens.”
Hoe vaak wordt op deze of vergelijkbare manier een grote of kleine opdracht afgesloten? Het komt ook voor dat de (eind)factuur als ‘oplevering’ wordt beschouwd. Is dit verstandig?
Waarom opleveren?
Opleveren betekent:
- afsluitmoment van de opdracht;
- toets tevredenheid klant;
- aantekenen tekortkomingen;
- periode van herstel;
- datum ingaan garantie.
Juridisch nu al belangrijk om te bewijzen dat je je werk goed hebt afgerond en daarmee recht hebt op volledige betaling! Met de toekomstige Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen wordt dit nog belangrijker.
Kwaliteitspunt.
Neem opleveren daarom mee als een normale zaak in het bedrijfsproces en maak er een officieel moment van ter afronding van de opdracht. Beschouw
opleveren, naast je vakmanschap of specialisatie als een kwaliteitspunt van jouw bedrijf. Hiermee kun je je onderscheiden.
Tip! Voor je offerte.
Voeg een apart punt ‘oplevering’ in de offerte toe. Vermeld daarin dat er een tijdstip wordt afgesproken voor de officiële oplevering, dat de oplevering schriftelijk wordt vastgelegd via een opleverformulier en dat geconstateerde onvolkomenheden binnen een vast te stellen periode worden hersteld. Dit betekent duidelijkheid vooraf over dit onderwerp.
Opleverformulier.
Gebruik een opleverformulier en vermeld naast de klantgegevens en de omschrijving van de opdracht ook opmerkingen en tekortkomingen. Geef aan binnen welke periode herstel plaats vindt. Verder start met de opleverdatum de garantietermijn. Teken allebei het formulier en geef je klant een kopie. Zo voorkom je onnodig gedoe achteraf.
Of gebruik een slimme app, zoals die van VLOK-partner Minuba (zie www.vlok.nl). Hiermee kun je je opdracht afronden met een mooi opleveringsrapport voor je klant, met foto’s, onderhoudsvoorschriften, enzovoort.
Over kwaliteit gesproken.
Publicatie: KlusVisie – VLOK Journaal 2020-2