In overleg met de gemeente Amsterdam onderzoekt de VLOK de mogelijkheid om een ontheffing te kunnen ontlenen aan eigenaren, personeel van klusbedrijven die binnen de emissie vrije zone van Amsterdam wonen. Die zouden onder de nieuwe regelgeving niet naar huis kunnen in hun gereedschaps-bus, en je bus met gereedschap wil je ook niet buiten het zicht parkeren. 

Graag komen we in contact met leden en niet-leden voor wie dit geldt! Niet alleen in de gemeente Amsterdam, maar in alle gemeenten waar dit gaat spelen om zo niet alleen in Amsterdam, maar ook elders deze ontheffing te realiseren. 

We hebben het er vaak over gehad; de zero emissiezones. Het nieuws werd door verschillende bronnen niet eensluidend onder de aandacht gebracht, en helaas niet altijd juist. Daarbij was de verfijning van de regels bij diverse gemeenten nog in de maak en moest de communicatie daarover nog op gang komen. De maatregel om de BPM af te schaffen per 2025 bracht tenslotte de commercie in beweging door massaal dieselbussen te dumpen.

Waardoor aan de ene kant de aanschaf van dieselbussen werd ontraden en aan de andere kant werd aangemoedigd, en de introductie van elektrische bestelbussen nog even stilletjes werd gehouden. 

De enige afdoende reactie was dan ook om de zero-emissiezones en alle onduidelijke regelgeving daaromtrent te mijden. Buiten de zones is genoeg werk, dus waarom zou je? Nu is de binnenstad op vele andere manier onaantrekkelijk voor bouw- en renovatiebedrijven, dus geen probleem. 

Maar nu, drie maanden voor invoering bij 19 gemeenten (er volgen meerdere gemeenten later) de puzzelstukjes op hun plaats vallen is het tijd er nog eens rustig naar te kijken en de mogelijkheden en onmogelijkheden af te wegen. 

Zero-emissie zone: 

Delen van de stad (vaak de oude binnenstad) waar vanaf 1 januari 2025 bedrijfswagens rijdend op diesel, benzine of gas niet zonder meer mogen rijden. 

De eerste, meest bekende, nuancering van deze regel is dat dieselmotoren met emissieklasse 5 en 6 wel in de emissiezones mogen. Dit zijn dieselvoertuigen met een DET (Datum Eerste Toelating) van na 2009. Emissieklasse 5 (DET  2009 tot november 2014) mag tot 2027 de emissiezone nog in en klasse 6 (DET vanaf 1 september 2014) nog tot 2028. 

De tweede, helaas minder bekende, nuancering is dat er allerlei ontheffingen mogelijk zijn. De gemeenten hebben vanaf 1 juli van dit jaar een gezamenlijk digitaal loket, waar dan ook digitaal vrijstellingen kunnen worden aangevraagd (rdw.nl/ontheffing-zero-emissie). Zo kan je (met een emissieklasse 4 dieselbus) wel een ontheffing aanvragen i.v.m. pensioen of bedrijfsbeëindiging, bedrijfseconomische redenen en kennen de gemeentes ontheffingen voor een dag (max 12 op jaar basis). De dag-ontheffing dient 90 dagen vooraf te worden aangevraagd! 

De derde nuancering betreft de invoering. Slechts 19 gemeenten (Assen, Apeldoorn, Nijmegen, Maastricht, Eindhoven, Tilburg, Amsterdam, Deventer, Zwolle, Utrecht, Amersfoort, Delft, Den Haag, Gouda, Leiden, Rotterdam) voeren de zero emissie zones per januari 2025 in. Andere gemeenten doen dit later in 2025 (Groningen, Den Bosch, Haarlem, Enschede) of in 2026 (Arnhem, Schiphol, Zaanstad, Alphen aan de Rijn, Dordrecht) of in 2027 (Venlo, Hilversum) of later (Almere 2028, Ede 2030). Uiteindelijk wil men in 2030 alle zero emissie zones ook daadwerkelijk emissie vrij hebben wat betreft bedrijfswagens 

Voor iedere ondernemer zal dit andere gevolgen hebben. Rij je in een emissieklasse 5 of 6 dan kan je nog even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Rij je emissieklasse 4 en gaat de zero-emissie bij jou in de buurt (nog) niet in dan heb je ook nog even respijt. 

Voor wie per 1 januari meteen merkt dat de zero-emissiezone ingaat, is het goed te kijken of hij in aanmerking komt voor een ontheffing. 

Tenslotte; Laat er geen misverstand over bestaan. De VLOK is voor een leefbaar klimaat in de binnensteden maar vindt de zero-emissie zones per 2025 om meerdere redenen te snel. Immers bieden de bestaande elektrische bestelwagens geen vergelijkbaar alternatief voor de meest gebruikte diesels wat betreft laadvermogen en trekkracht. Zijn de elektrische bestelbussen veel duurder dan de dieselbussen, ontbreekt een tweede-hands-markt nog volledig en is de toegezegde subsidie van max 5000 euro per voertuig voor veel eenmanszaken onvoldoende om het verschil te slechten. Daarbij is ook de inruilwaarde voor de dieselbus dramatisch gedaald. 

Naast dat de voertuigtechniek nog onvoldoende is ontwikkeld om wat betreft prestaties de dieselmotoren te evenaren laten ook de openbare voorzieningen zoals voldoende laadpalen zowel thuis, op de zaak als bij de klant te wensen over, En is per 1 juli 2024 een rijbewijs CE1 verplicht voor een bestelbus met een gewicht tussen de 3500 en 7500 kg (inclusief accu’s). 

Commerciële partijen storten zich op deze ontstane markt met het aanbieden van z.g. logistieke hubs. Bedoeld wordt opslag en overslag aan de rand van de zones zodat ladingen kunnen worden overgezet in emissievrije en andere nog toelaatbare voertuigen. Welke impact dit heeft op de prijs van een bouw – of renovatieklus is op dit moment onduidelijk. 

Als brancheorganisatie voor vakmensen proberen wij als VLOK jullie zo veel mogelijk van dienst zijn. Door de juiste informatie te geven zodat jullie weten wat jullie kunnen verwachten en jullie plan hierop kunnen trekken.  

Verder blijven we natuurlijk zowel met het ministerie als met de gemeenten in nauw overleg. 

De VLOK voor en door vakmensen! 

 

Wim de Vink, voorzitter. 

 

 

 

 

 

Delen: